Business

Resepi Kek Marble Pelangi Sedap dan Mudah

Resepi Kek Marble Pelangi Sedap dan Mudah - Hallo sahabat Chord Gitar Indonesia, Pada sharing Kunci gitar kali ini yang berjudul Resepi Kek Marble Pelangi Sedap dan Mudah, saya telah menyediakan lirik lagu lengkap dengan kord gitarnya dari awal lagi sampai akhir lagu. mudah-mudahan isi postingan kunci gitar yang saya tulis ini dapat anda pahami. okelah, ini dia chord gitarnya.

Penyanyi : Resepi Kek Marble Pelangi Sedap dan Mudah
Judul lagu : Resepi Kek Marble Pelangi Sedap dan Mudah

lihat juga


Resepi Kek Marble Pelangi Sedap dan Mudah

bonda pernah makan kek marble pelangi? permulaan minggu ini saya nak share resepi kek marble pelangi yang sangat mudah. kek ini merupakan resepi rakan saya yang telah telah diubahsesuai daripada asal rakan saya pelajari.

ramai orang mengatakan kek ini sangat lembut dan gebu dan sangat sesuai untuk bekalan ke tempat pelancongan. saya memang suka kek marble yang sangat simple macam ini, kalau kek coklat agak kuranglah sikit.

Artikel Berkaitan:



resepi ini agak remeh juga kerana mesti menggunakan banyak bekas untuk memukul putih telur secara berasingan. sebelum nak cerita panjang, saya bab masak ni tak adalah hebat macam oarang lain.
Resepi Kek Marble Pelangi

Resepi Kek Coklat Marble Pelangi Mudah


resepi ini saya kongsikan berdasarkan pengalaman sahaja dan jom kita layan resepi dibawah:

Bahan-Bahan

  • 2 sudu makan susu cair 
  • 6 biji telur
  • 3 cawan tepung gandum + 2 sudu teh baking soda (campur sebati dan ayak)
  • 2 cawan gula halus
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1 1/2 cawan margerin
  • pewarna ikut selera
Cara Buat Kek Marble Pelangi

#1: siapkan bekas kemudian masukan gula dan margerin, gunakan pemutar elektrik dan putar sehingga kembang atau boleh juga gunakan tangan. it's OK

#2: masukan telur ke bekas lain dan basuh telur tersebut. selepas tu masukan telur sebiji-sebiji kemudian puatar sehingga sebati.

#3: sementara itu lengserkan acuan 9 inchi dengan sedikit tepung dan margerin dan pastikan rata ke seluruh bahagian acuan. boleh gunakan acuan bulat atau empat segi. tetapi, belang akan nampak lebih cantik bila gunakan acuan bulat. saya gunakan empat segi.

#4: kemudian masukan campuran tepung sedikit demi sedikit sampai habis dan gaul sebati. kemudian masukan juga esen vanila dan susu cair, gaul sebati.

#5: dan bila adunan dah siap adunan tadi di bahagikan kepada 3 bahagian. 2 bahagian ditambah pewarna dan 1 bahagian tak ditambah pewarna pun tak ape.
Resepi Kek Marble Pelangi

#6: setelah semua bahagian diwarnakan kemudian belang-belangkan adunan mengikut warna. ambil sebanyak 3 sudu makan adunan untuk setiap lapisan dan ulangi langkah tersebut sampai adunan habis.

#7: bila mewarnai dah selesai, barulah dibakar sampai masak. saya gunakan oven elektrik bersuhu 165 darjah celsius selama lebih kurang 50 minit.
Resepi Kek Marble Pelangi

bila bonda gunakan mesin, jangan berhentikan semasa sedang mengadun dan jika menggunakan tangan harus pukul lama sedikit sebab adunan mesti rata dan kembang. demikianlah resepi kek marble pelangi muudah yang saya kongsikan dan sampai jumpa di artikel seterusnya.

resource : http://hasnidarmarlicopies.blogspot.co.id/2011/12/mari-belajar-buat-kek-belang-pelangi.html
Resepi Kek Marble Pelangi Sedap dan Mudah Resepi Kek Marble Pelangi Sedap dan Mudah Reviewed by dR Petua on 20:13 Rating: 5

No comments:

Sponsor

Powered by Blogger.